I forbindelse med vores læreplanstema - Krop, sanser og bevægelse - har vores Belgiske studerende Leonie, som er tilknyttet Mejsestuen, lavet en sandesti med børnene i dag. Her har hun selv beskrevet forløbet.
“ Today's activity was all about feeling with our feet. We got to know the enviroment in a diffrent way, on our bare feet. We started the bare feet path inside, where we sensed all sorts of textures. These were paper, wool, water,... Then we went outside to feel the nature with our feet. We followed the path alonside leaves, the ground, sand and as last a sticky dough. What can we sense besides the textures? Are some textures warm, cold, painful,wet...? It was interesting to see how diffrent everyone reacted. Everyone was very excited to do the path. The last texture was the sticky dough. For some an obstacle to overcome and for some a new adventure. The beautiful thing was that everyone ended it with a big smile in dirty feet.” Det skal være sjovt at bevæge sig - og der skal være både muligheder og begrænsninger i de forskellige udfoldelser for at få en grundlæggende kropsforståelse. I svømmehallen lærer mejserne om deres egen krops muligheder og begrænsninger. Mulighed - i at kunne bevæge sig i vand , også uden fodfæste og føle glæde og nysgerrighed ved det Begrænsning - ved at have noget at holde fast i ( kanten af bassinet eller en voksen ) og holde sig på eller i nærheden af trappen Alle mejser er i vandet - og alle mejser har på forskellig vis tilsigtede bevægelser i vandet . Nogle hopper fra kanten og rutcher og tør miste kontrollen af kroppen et øjeblik ved at “ forsvinde” under vand - andre ved at sidde på trappen eller hos en voksen og lærer elementet vand at kende på en tryg og sikker måde. Fælles for mejserne er at de alle mestrer at bruge kroppen og sine sanser i vand De voksne understøtter børnene i at forstå og mestrer deres krop og giver børnene tryghed og anderkendelse for netop det stadie de er på i forhold til at være i vandet. Vi bagte småkager i dag for at støtte “Bag for en sag” hvor pengene i år går til ‘børn og unge i sorg’. Vi synes det er en god værdi at give børnene - at vise omtanke for andre som har det svært. Alle har fået en pose med hjemmebag med hjem. Uglernes muffins, svanernes boller og mejsernes småkager. Velbekomme.....
Krop, sanser og bevægelse.
“Barnet er i verden gennem kroppen, og når det støttes i at bruge, udfordre, eksperimentere, mærke og passe på kroppen, lægges fundamentet for fysisk og psykisk trivsel”. Citat fra “EMU” dansk læringsportal. Mejserne udforsker og eksperimenterer forskellige måder at bruge kroppen på hele dagen. De lærer at koordinere bevægelser mellem højre og venstre hænder samt fødder og verden opfattes gennem sanserne. (Den taktile-, vestibulære-, labyrint-, muskel/led-, lugte-, syns-, smags- samt høresansen). I dag gik vi ind og holdt samling. Vi satte os i rundkreds og en af børnene delte rasleæg ud. Dem er de rigtig glade for! Først gemte vi ægget inde i begge hænder – hvordan lyder det? Så holdt vi det mellem to fingre – kunne vi det og hvordan lød det? Vi sang: “Inde i min hånd har jeg en hemmelighed” hvor ægget blev gemt og vist til sidst – tada se min hemmelighed. To nye mejser startede i dag så vi tog en navne runde med sangen: “Jeg hedder ____ hvad hedder du” mens vi raslede. Vi havde også tryllelommer hvor der var legetøj, frugt, græskar og meget andet i mens vi sang: “Jeg har lommerne fulde af…” og raslede løs. Så lagde vi æggene væk og sang to sanglege hvor vi skulle stå op og bruge kroppen. “Ude i skoven…” og “Hoved, skulder knæ og tå”. Dejligt at se børnenes bevægelsesglæde og store deltagelse. Alle var med og de spejlede sig i hinanden. |
Mejse BlogHer kan Ifølge med i hvad Jeres barn har oplevet Kategorier
Alle
Archives
Januar 2021
|