Forældre i Brobækhus Børnehave
Lidt historik:
Brobækhus Børnehave startede ud på en stor naturgrund uden brugbare bygninger og uden hegn om.
Det var lige det udgangspunkt vi gerne ville have
Brobækhus var fra start ikke en børnehave, hvor man afleverer sit barn og går igen, men en børnehave hvor man som forældre må tænke: Hvad kan jeg hjælpe med
I starten var det tydeligt, hvor der var brug for hjælp, tydeligt at her fik børnene en hverdag, hvor udstyret skulle være i orden og hvor der var plads til ideer fra både personalet og forældrene. Personalet blev mødt af forældre, der havde stor lyst til at sige Ja til ideer og til at hjælpe.
Der blev dengang skabt en tradition, hvor vi spurgte om hjælp om involvering og forældrene sagde Ja og også selv kom med initiativer, som vi tog imod. Den tradition lever fortsat og er bærende for vores forældre samarbejde.
Senere fik vi bygget en flot børnehave og indrettet en legeplads i naturen, der til stadighed ændres på.
Allerede inden barnet starter i børnehaven, har vi inviteret til rundvisning, hvor en del af fortællingen er at tydeliggøre for forældrene hvad det vil sige at være forældre i Brobækhus Børnehave.
Rent praktisk handler det om hver dag at gøre sit barn klar til at få den bedste oplevelse i børnehaven. Der skal være tøj, mad, rygsæk, udstyr til skøjtehal, udstyr til svømmehal. Forældre skal holde sig orienteret på stuens kalender. Forældre kan vende dagen med deres barn på børnehavnes forskellige blogs
Forældrene er altid velkomne til at deltage i vores hverdag både på hjemmedag og på stuer og vi har ofte forældre med i skøjtehal og svømmehal.
I løbet af året har vi flere aktiviteter/traditioner, som forældrene deltager aktivt i.
Forældrebestyrelsen har udarbejdet et årshjul.
Ud over disse aktiviteter er forældrene velkomne til at tage andre initiativer. Det har været forældrekaffe, brunch for en stue osv.
Forældrene deltager i arbejdsdage og reparerer, fornyer og rengøre børnehaven. Derudover er der flere familier, der bruger legepladsen i weekenden og selv finder opgaver, der skal laves.
Under fanen-bladet Stuerne findes: ”Profil af et ….barn.”
Denne profil-beskrivelse dykker vi ned i sammen med forældrene på årlige samtalemøder og planlægger sammen, hvordan det enkelte barn skal styrkes for at nå dertil og hvordan vi sammen kan styrke barnets læring. Profilerne er beskrevet ud fra Læreplanstemaerne.
Forældre kan give tilladelse til telefonnumre og adresser deles med stuen på AULA , så det er let at komme i kontakt med andre forældre og vælge legeaftaler med andre end dem, børnene selv nævner som de første
Der er mange muligheder og gensidige forventninger til deltagelse i forhold til eget barn, til stuen og til børnehaven. Det er både på praktiske opgaver og deltagelse i sociale arrangementer.
Forældrenes involvering i børnehavnes liv på alle planer, så vi er sammen at styrke børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Brobækhus Børnehave startede ud på en stor naturgrund uden brugbare bygninger og uden hegn om.
Det var lige det udgangspunkt vi gerne ville have
Brobækhus var fra start ikke en børnehave, hvor man afleverer sit barn og går igen, men en børnehave hvor man som forældre må tænke: Hvad kan jeg hjælpe med
I starten var det tydeligt, hvor der var brug for hjælp, tydeligt at her fik børnene en hverdag, hvor udstyret skulle være i orden og hvor der var plads til ideer fra både personalet og forældrene. Personalet blev mødt af forældre, der havde stor lyst til at sige Ja til ideer og til at hjælpe.
Der blev dengang skabt en tradition, hvor vi spurgte om hjælp om involvering og forældrene sagde Ja og også selv kom med initiativer, som vi tog imod. Den tradition lever fortsat og er bærende for vores forældre samarbejde.
Senere fik vi bygget en flot børnehave og indrettet en legeplads i naturen, der til stadighed ændres på.
Allerede inden barnet starter i børnehaven, har vi inviteret til rundvisning, hvor en del af fortællingen er at tydeliggøre for forældrene hvad det vil sige at være forældre i Brobækhus Børnehave.
Rent praktisk handler det om hver dag at gøre sit barn klar til at få den bedste oplevelse i børnehaven. Der skal være tøj, mad, rygsæk, udstyr til skøjtehal, udstyr til svømmehal. Forældre skal holde sig orienteret på stuens kalender. Forældre kan vende dagen med deres barn på børnehavnes forskellige blogs
Forældrene er altid velkomne til at deltage i vores hverdag både på hjemmedag og på stuer og vi har ofte forældre med i skøjtehal og svømmehal.
I løbet af året har vi flere aktiviteter/traditioner, som forældrene deltager aktivt i.
Forældrebestyrelsen har udarbejdet et årshjul.
Ud over disse aktiviteter er forældrene velkomne til at tage andre initiativer. Det har været forældrekaffe, brunch for en stue osv.
Forældrene deltager i arbejdsdage og reparerer, fornyer og rengøre børnehaven. Derudover er der flere familier, der bruger legepladsen i weekenden og selv finder opgaver, der skal laves.
Under fanen-bladet Stuerne findes: ”Profil af et ….barn.”
Denne profil-beskrivelse dykker vi ned i sammen med forældrene på årlige samtalemøder og planlægger sammen, hvordan det enkelte barn skal styrkes for at nå dertil og hvordan vi sammen kan styrke barnets læring. Profilerne er beskrevet ud fra Læreplanstemaerne.
Forældre kan give tilladelse til telefonnumre og adresser deles med stuen på AULA , så det er let at komme i kontakt med andre forældre og vælge legeaftaler med andre end dem, børnene selv nævner som de første
Der er mange muligheder og gensidige forventninger til deltagelse i forhold til eget barn, til stuen og til børnehaven. Det er både på praktiske opgaver og deltagelse i sociale arrangementer.
Forældrenes involvering i børnehavnes liv på alle planer, så vi er sammen at styrke børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.