Profil af et barn på Uglestuen
På Uglestuen er følgende, de færdigheder og kompetencer vi forventer børnene opnår i løbet af året.
Overskrifterne er hentet fra temaerne i "Den styrkede pædagogiske læreplan"
Alsidig personligheds udvikling
Kommunikation og sprog
Krop, sanser og bevægelse
Kultur, æstetik og fællesskab
Natur, ude liv og science
På Uglestuen er følgende, de færdigheder og kompetencer vi forventer børnene opnår i løbet af året.
Overskrifterne er hentet fra temaerne i "Den styrkede pædagogiske læreplan"
Alsidig personligheds udvikling
- Kan holde orden i egen garderobe, tage relevant tøj på og have blik for hvad der mangler.
- Tørre sig efter stort toiletbesøg - efter efterårsferien tørre vi ikke flere Uglebørn. Men kom og sig til når I går i gang med træningen, så vi også i børnehaven kan støtte barnet, det kan jo godt være lidt svært i starten.
- barnet er selv være opmærksom på hvornår det bør vaske hænder, mund, skifte tøj, tage hue på osv.
- Forstår at være en del af gruppen og lade andre komme til orde i samlinger.
- Vise opmærksomhed overfor kammerater.
- Reagere på at gruppen bevæger sig og følger med.
- Kender og finder gå-makker og plads i rækken uopfordret.
- Har styr på rutinerne i svømmehallen og kan det hele på eget initiativ.
Kommunikation og sprog
- Kan vente på tur.
- Forstår at have en dialog om et abstrakt emne.
- Forstår to-tre beskeder i samme sætning.
- Har ord for de ting, som barnet møder i sin hverdag.
- Skrive og genkende sig eget navn (alle de som allerede kan træner efternavn)
Krop, sanser og bevægelse
- Kan tage alt tøj af og på, samt pakker sin rygsæk
- Pudse næse og vide hvornår det er tiltrængt
- Kan skøjte uden støtte.
- Kan bremse med pedalejerne på tohjulet cykel i tide.
- kan binde snørebånd.
- Føler sig tryg under leg i svømmehallen uden vinger/bælte.
- mestre alle børnehavens aktiviteter både grovmotorisk og finmotorisk.
Kultur, æstetik og fællesskab
- Forstår at være en del af gruppen og lader andre komme til orde i samlinger.
- Kan fordybe sig i historiefortælling også bøger uden billeder.
- Viser forståelse for farvelære og kan blande farver og stoppe i tide.
- indgår i regellege med en større gruppe børn og fastholde en legerelation, samt forklare hvorfor de evt. forlader den.
- Kender også bogstaver fra kammeraters navne, samt navne på kammeraters søskende og forældre.
- Forstår at tilpasse sig differensrede fællesskaber.
- forstår skiftende roller i fællesskabet.
Natur, ude liv og science
- Kan genkende forskellige træer, har kendskab til vores dyr, samt de dyr vil har projekter omkring
- Er rolige omkring vores dyr, selvom de forsøger at tage barnets mad.
- Kan benævne de dyr vi møder med deres rigtige betegnelse.
- kender til dyre-grupper
- stiller undrende spørgsmål til naturfænomener.
- Har kendskab til genbrug og affaldssortering.
- Har kendskab til forskellige arter af bier. Har kendskab til livet i et bistade, samt honningproduktionen