At Kommunikere i legen.
I alt hvad vi gør kommunikerer vi. Vi bruger både den nonverbale og verbale kommunikation. Når man er en mejse, kan man tale og fortælle i hele sætninger og “det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogligere tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber”. I går lavede vi en aktivitet som netop understøttede børnenes kommunikation. Vi lavede butik og det var de meget optaget af. Sælger: “Goddag hvad vil du købe”.? Køber: “Jeg vil gerne købe…en bil..” Sælger: “ vil du have en pose”? Køber: “ Ja. Hvor meget koster den”? Sælger: “Den koster 20 kr”. Køber afleverer den rigtige mønt fra kisten og får sin pose. Køber og sælger siger farvel. Her skal børnene i dialog om hvad de vil have. Hvilken ting skal købes og hvor meget skal der betales. De kigger på hinanden når de taler sammen, de venter og lytter til hinanden. Butikslegen er hel enkel og der er valg der skal tages og der udtrykkes ideer. At kunne forstå og handle på en verbal besked er en del af læringsmålene på mejsestuen. Især på en svømmehalstur er der rigtig mange beskeder fra de voksne som man skal handle på . Kl 9.30 er mejsestuen i fuld gang med at gøre klar til svømmehal. Madkassen og drikkedunken skal med ind og pakkes i rygsækken ,flyverdragten skal af , alle børn skal tisse inden de igen får jakke, sko og rygsæk på .Alle dissse handlinger udføres efter flere kollektive Verbale beskeder fra de voksne og da det er de sammen instrukser mejserne får hver gang er de efterhånden hurtige og dygtige til at gøre sig klar. I svømmehallen fortsætter de kollektive beskeder såsom “ op i myrerække , hæng håndklædet op på knagen , tis inden I går under bruseren , husk at vaske med sæbe, osv , osv Mejserne er super dygtige til at handle på alle disse beskeder . Heldigvis er der også nogle beskeder der er nonverbale - såsom Øret ved bassinet |
Mejse BlogHer kan Ifølge med i hvad Jeres barn har oplevet Kategorier
Alle
Archives
Januar 2021
|