Ture
Planlægges ud fra en målsætning om at opleve nye og udfordrende steder, som både den enkelte og gruppen kan profitere af. De lærer langsomt nærområdet at kende. Senere tager vi længere væk på besøg i teatre, bio, museer, Ørholm etc.. For alle ture gælder det, at børnene øves i de regler, der gør, vi kommer sikkert frem og tilbage. De lærer at færdes sammen i trafikken og her kunne modtage en kollektiv besked. De faste regler for vores færden er grundlaget for, at der er plads til spontanitet. Vi har specielle traditioner for turer på Uglestuen – det skal føles specielt at være ved at afslutte sit børnehaveforløb og være på vej videre til skole. Som voksen på Uglestuen er det også på dette tidspunkt, man høster godt af sit arbejde gennem 3 år. Børnene er nu næsten helt selvkørende og de fleste kan forstå og efterleve de mange kollektive beskeder, der bliver givet på disse mere krævende turer. Vi tager f.eks. på éndagstur til Lejre Forsøgscenter ved Roskilde, hvor vi med guide får lov at hugge brænde med økse, grutte mel, bage ”brød” over bål og sejle i udhulede træstammer. Som Ugle besøger vi nogle gange i løbet af året andre svømmehaller bla. Ølby Badeland ved Køge, hvor der er rutschebane, strømhvirvler og anderledes vandlegetøj end i Kildeskovshallen. En udfordring, selv for en stor Ugle, men bestemt noget som vækker succes. Aktiviteten understøtter følgende læreplans temaer: Ture har altid et overordnet emne, som kan være hvad som helst. |
Nogle gange viser vi vores tur på everytrail.com
|