Naturformidling med naturvejleder
Vores mål er at få det Grønne flag hvert år. Vi hejser flaget i vores flagstang, nå der ikke er fødselsdag
Du kan læse mere om Grønt Flag og grønne spirer her
Du kan læse om nogle af vores naturaktiviteter som vi før har lavet: æbler, edderkopper, får og uld og fugleliv
Årshjul og aktiviteter
Vi blev i slutningen af 2015 medlem af Grønne spirer, en del af Friluftsrådet. Her er en certificering som hedder grønt flag, vi mener godt at kunne opfylde kravene og vil påbegynde arbejdet nu. Vi har allerede haft to på kursus og to til får muligheden næste år.
Da vi samtidig har ansat Tina er vi vist godt i gang.
Vi har udvalgt de aktiviteter som skal være bærende for dette i år. Tina, vil være igangsætter for aktiviteterne, men alle på stuerne forventes naturligvis at deltage.
Der er ikke meget nyt i forhold til hvad vi ”plejer” men hele personalegruppen skal være med til at sikre at alle børn får glæde af tilbuddet.
Og naturligvis alderstilpasse aktiviteterne til stuens børn.
Planen opdateres ultimo august.
Du kan læse om vores naturaktiviteter på undersiderne.
Naturaktiviteterne kort beskrevet:
Fuglefoder: Vi laver forskellige foderblandinger og forskellige måder at hænge det ud på.
Vinterfugle: Vi fordre på havens fugle hele vinteren og benytter frokost stunden til at snakke om foderbrættes gæster. Vi laver også foto og video fra fodrebrættet.
Mål: Børnene skal kende mindst 5 af de faste gæster.
Den løbende fodring sikre også gæster til vores redekasser.
Fugleunger: Vi har videoovervågning af flere redekasser, hvem yngler hos os i år? Inden foråret har vi haft video projekt som understøtter børnenes forståelse af teknikken.
Frøæg og Vinbjergsnegle: Vi henter en lille klump frøæg i mosen (og håber at vi når at se frøerne lægge dem) vi følger udviklingen hjemme i børnehaven.
Vinbjergsnegle: Vi samler 4 - 6 vinbjergsnegle, gerne medens de stadig ligger med kalklåg og har dem gående i et terrarium indtil de har parret sig – og lagt æg – i år pga. næste projekt.
Dyr der lægger æg: Med udgangspunkt i børnehavens faste beboere arbejder vi med æg.
Vi har høns, skildpadder, slange, frøæg, og vinbjergsnegle, resten må vi ud og se.
Mariehøns: vi samler laver og holder dem i terrarium medens de udvikler sig. Studeres og dokumenteres med it
Edderkopper: udstyret med net, lupglas og indsamlingsglas finder børnene forskellige edderkopper på legepladsen. vi laver små eksperimenter med edderkoppens spind og iagttager edderkop og spin i mikroskop. vi lader os inspirerer af edderkoppen når vi går i værkstedet
Æbler: hvorfor er der forskel, vi smager og bager, tørrer og griller, presser og meget mere.
Indsamling: Vi skal bruge materialer til julegaveværkstedet, pynt, spiringsforsøg og foderpladsen – vi må ud til forskellige biotoper for at finde ”naturen”
Filtning: medens vi filter lære vi om fåret, uld og husdyr. Måske bliver produktet en fin julegave. (en del af julegaveværkstedet)
Du kan læse mere om Grønt Flag og grønne spirer her
Du kan læse om nogle af vores naturaktiviteter som vi før har lavet: æbler, edderkopper, får og uld og fugleliv
Årshjul og aktiviteter
Vi blev i slutningen af 2015 medlem af Grønne spirer, en del af Friluftsrådet. Her er en certificering som hedder grønt flag, vi mener godt at kunne opfylde kravene og vil påbegynde arbejdet nu. Vi har allerede haft to på kursus og to til får muligheden næste år.
Da vi samtidig har ansat Tina er vi vist godt i gang.
Vi har udvalgt de aktiviteter som skal være bærende for dette i år. Tina, vil være igangsætter for aktiviteterne, men alle på stuerne forventes naturligvis at deltage.
Der er ikke meget nyt i forhold til hvad vi ”plejer” men hele personalegruppen skal være med til at sikre at alle børn får glæde af tilbuddet.
Og naturligvis alderstilpasse aktiviteterne til stuens børn.
Planen opdateres ultimo august.
Du kan læse om vores naturaktiviteter på undersiderne.
Naturaktiviteterne kort beskrevet:
Fuglefoder: Vi laver forskellige foderblandinger og forskellige måder at hænge det ud på.
Vinterfugle: Vi fordre på havens fugle hele vinteren og benytter frokost stunden til at snakke om foderbrættes gæster. Vi laver også foto og video fra fodrebrættet.
Mål: Børnene skal kende mindst 5 af de faste gæster.
Den løbende fodring sikre også gæster til vores redekasser.
Fugleunger: Vi har videoovervågning af flere redekasser, hvem yngler hos os i år? Inden foråret har vi haft video projekt som understøtter børnenes forståelse af teknikken.
Frøæg og Vinbjergsnegle: Vi henter en lille klump frøæg i mosen (og håber at vi når at se frøerne lægge dem) vi følger udviklingen hjemme i børnehaven.
Vinbjergsnegle: Vi samler 4 - 6 vinbjergsnegle, gerne medens de stadig ligger med kalklåg og har dem gående i et terrarium indtil de har parret sig – og lagt æg – i år pga. næste projekt.
Dyr der lægger æg: Med udgangspunkt i børnehavens faste beboere arbejder vi med æg.
Vi har høns, skildpadder, slange, frøæg, og vinbjergsnegle, resten må vi ud og se.
Mariehøns: vi samler laver og holder dem i terrarium medens de udvikler sig. Studeres og dokumenteres med it
Edderkopper: udstyret med net, lupglas og indsamlingsglas finder børnene forskellige edderkopper på legepladsen. vi laver små eksperimenter med edderkoppens spind og iagttager edderkop og spin i mikroskop. vi lader os inspirerer af edderkoppen når vi går i værkstedet
Æbler: hvorfor er der forskel, vi smager og bager, tørrer og griller, presser og meget mere.
Indsamling: Vi skal bruge materialer til julegaveværkstedet, pynt, spiringsforsøg og foderpladsen – vi må ud til forskellige biotoper for at finde ”naturen”
Filtning: medens vi filter lære vi om fåret, uld og husdyr. Måske bliver produktet en fin julegave. (en del af julegaveværkstedet)