Børneperspektiv generelt:
Forskning viser, at børn trives bedre i daginstitutioner, der formår at inddrage børnene i hverdagen i institutionen. Når børnene føler, at deres meninger og perspektiver bliver taget alvorligt af det pædagogiske personale, oplever de en højere grad af trivsel. Børnene har et unikt og nuanceret indblik i deres egen hverdag, og hvis man tager deres perspektiv alvorligt, kan det bidrage til, at institutionens rammer og regler kommer i børnehøjde. I dagligdagen inddrages børneperspektivet oftest ikke naturligt, det kræver, at det pædagogiske personale er bevidste om at give børnene mulighed og tid til at udtrykke sig. Her er det vigtigt, at man kommer ind i en dialog med børnene, frem for at overdynge dem med spørgsmål.
Børneperspektiv i Brobækhus:
I Brobækhus Børnehave har vi en målsætning om at arbejde med børneperspektiv. På legepladsen bestemmer børnene selv, hvor de vil lege, hvad de vil lege og hvem, de vil lege med.
De ældre børn får mulighed for selv at bestemme, hvordan nogle af dagene skal planlægges, de stemmer f.eks. om de vil på tur, lave kreative ting eller være på legepladsen. Flertallet bestemmer, hvilket kan giver børnene en forståelse af den demokratiske proces.
Vi ser det enkelte barn, og giver dem mulighed for, at vælge hvornår de har behov for voksenkontakt. Det kan være, når de er kede af det og måske i virkeligheden har brug for at være i fred frem for at blive trøstet af en voksen. Vi følger dog hele tiden op på, om barnet selv kommet videre, eller har brug for voksenstøtte. I konfliktsituationer vælger vi også nogle gange at være tilbageholdende og observerende for, at se om børnene selv kan håndterer konflikten.
Forskning viser, at børn trives bedre i daginstitutioner, der formår at inddrage børnene i hverdagen i institutionen. Når børnene føler, at deres meninger og perspektiver bliver taget alvorligt af det pædagogiske personale, oplever de en højere grad af trivsel. Børnene har et unikt og nuanceret indblik i deres egen hverdag, og hvis man tager deres perspektiv alvorligt, kan det bidrage til, at institutionens rammer og regler kommer i børnehøjde. I dagligdagen inddrages børneperspektivet oftest ikke naturligt, det kræver, at det pædagogiske personale er bevidste om at give børnene mulighed og tid til at udtrykke sig. Her er det vigtigt, at man kommer ind i en dialog med børnene, frem for at overdynge dem med spørgsmål.
Børneperspektiv i Brobækhus:
I Brobækhus Børnehave har vi en målsætning om at arbejde med børneperspektiv. På legepladsen bestemmer børnene selv, hvor de vil lege, hvad de vil lege og hvem, de vil lege med.
De ældre børn får mulighed for selv at bestemme, hvordan nogle af dagene skal planlægges, de stemmer f.eks. om de vil på tur, lave kreative ting eller være på legepladsen. Flertallet bestemmer, hvilket kan giver børnene en forståelse af den demokratiske proces.
Vi ser det enkelte barn, og giver dem mulighed for, at vælge hvornår de har behov for voksenkontakt. Det kan være, når de er kede af det og måske i virkeligheden har brug for at være i fred frem for at blive trøstet af en voksen. Vi følger dog hele tiden op på, om barnet selv kommet videre, eller har brug for voksenstøtte. I konfliktsituationer vælger vi også nogle gange at være tilbageholdende og observerende for, at se om børnene selv kan håndterer konflikten.