Børneperspektiv generelt:
Forskning viser, at børn trives bedre i daginstitutioner, der formår at inddrage børnene i hverdagen i institutionen. Når børnene føler, at deres meninger og perspektiver bliver taget alvorligt af det pædagogiske personale, oplever de en højere grad af trivsel. Børnene har et unikt og nuanceret indblik i deres egen hverdag, og hvis man tager deres perspektiv alvorligt, kan det bidrage til, at institutionens rammer og regler kommer i børnehøjde. I dagligdagen inddrages børneperspektivet oftest ikke naturligt, det kræver, at det pædagogiske personale er bevidste om at give børnene mulighed og tid til at udtrykke sig. Her er det vigtigt, at man kommer ind i en dialog med børnene, frem for at overdynge dem med spørgsmål.
Forskning viser, at børn trives bedre i daginstitutioner, der formår at inddrage børnene i hverdagen i institutionen. Når børnene føler, at deres meninger og perspektiver bliver taget alvorligt af det pædagogiske personale, oplever de en højere grad af trivsel. Børnene har et unikt og nuanceret indblik i deres egen hverdag, og hvis man tager deres perspektiv alvorligt, kan det bidrage til, at institutionens rammer og regler kommer i børnehøjde. I dagligdagen inddrages børneperspektivet oftest ikke naturligt, det kræver, at det pædagogiske personale er bevidste om at give børnene mulighed og tid til at udtrykke sig. Her er det vigtigt, at man kommer ind i en dialog med børnene, frem for at overdynge dem med spørgsmål.