Virksomhedsplan For Brobækhus Børnehave
Forord
Vi ser livet i en børnehave som en mulighed for under kyndig deltagelse af erfarne voksne at skabe rammerne for en munter og fordomsfri hverdag hvor udelivet i alle dets mulige former er det der binder børnehaven Brobækhus sammen og gør den til det særlige sted hvor netop jeres børn har lejlighed til udfolde deres liv.
Vores sigtepunkter i det daglige vil derfor være glæde, spontanitet, god tid, opdyrkelse af nysgerrigheden, retten til forskellighed og selvfølgelig fest når det er tid for det.
Vi tilbyder ikke udvikling af konkrete færdigheder, men pirrer til børnenes nysgerrighed, så de aldrig bliver færdige med at udvikle sig.
Når vi derfor har valgt udelivet, ture, svømning, rulle og isskøjteløb som konkrete tiltag, er det fordi vi mener at netop disse aktiviteter rimer godt på de overordnede principper.
Børnehavens formelle rammer
Brobækhus børnehave er en 60 børns børnehave tilknyttet Gentofte børnevenner. Vi modtager 60 børn(3-6 år) visiteret af Gentofte kommune. Vi har 302 timer til rådighed som er fordelt således:
163 pædagogtimer, 102 medhjælper timer, 37 leder timer. Ud over det er der 22 timer til rengøring. + 4,1% vikar timer. Personaletimerne skal dække en daglig åbningstid fra 7.30-17,00 mandag til fredag og møder udover alm. Arbejdstid.
Gentofte kommune har valgt at børnehaven holder lukket mellem jul og nytår. Vi har valgt at opdele børnene på de 3 stuer efter alder. Vi tilstræber derfor at der er 20 3 årige på Mejsestuen, 20 4 årige på Svanestuen og 20 5 årige på Uglestuen ved skoleferiens slutning. Vi tilstræber at kønsfordelingen af børnene er 50/50.
Personaletimerne er fordelt med flest til Mejsestuen og færrest til Uglestuen. Det er vores mål at to personaler følger en børnegruppe gennem hele deres børnehavetid.
Praktik
Børnehaven modtager praktikanter, løntilskuds ansatte og folk i jobprøvning.
Børnehavens Rolle
Vi ser børnehaven som en mulighed for at indgå i et forpligtende fællesskab, hvor vi som pædagoger sørger for at betingelserne for et godt og udfordrende børneliv er tilstede. Ansvaret for "det gode børneliv" ser vi dog i høj grad som noget der tilstræbes i samarbejde med forældregruppen.
Børnehaven har sin berettigelse som institution med de helt særlige spilleregler og muligheder netop institutions livet kan byde på. Omsorgsarbejdet kan i denne forståelsesramme aldrig kompensere for den tætte kontakt et familieliv kan tilbyde.
Pædagogens Rolle
Pædagogisk arbejde er lønarbejde og derfor omsorgsarbejde på tid. Vores arbejde skal være sjovt ikke uden humor og helst også udfordrende og afvekslende. Vi hjælper børnene til sammen at finde løsninger på problemer. Vi hjælper dem med at forstå hinandens intentioner, hjælper om nødvendigt legen videre, for siden hen at trække os ud af situationerne igen.
Forældrenes rolle
Forældre er meget velkomne til at deltage i børnehavens hverdag. Vi ser denne deltagelse som en vigtig del af opbakningen om vores daglige aktiviteter og selvfølgelig som en uundværlig del af afholdelsen af nogle gode arrangementer/fester.
Vi forventer at I, i forbindelse med deltagelse i børnehavens dagligdag respekterer den måde vi har valgt at drive institutionen på.
Udeliv og Aktiviteter
Vi vægter udelivet højt fordi det kan give ro til fordybelse og er en mulighed for at lade børnenes egen rytme bestemme mere. Vi mener at de særlige gevinster der ligger i et rigt udeliv giver børnene mulighed for gennem fysisk aktivitet at styrke selvværd og gruppeføelse. Vi mener at når rytmen i huset er afstemt med årets gang i naturen kan der opbygges en naturlig forventning og tålmodighed. Ture i nærmiljøet giver en øget frihed i takt med børnenes fortrolighed med områdets natur. Vi håber med turene at børnene opbygger en forståelse for naturen og dens sammenhænge og at de via denne forståelse udvikler en respekt og glæde for såvel den store som den lille natur. Udelivet giver børnene mulighed for uforstyrret leg gennem længere tid og med færre konflikter end indelivet kan byde på. Vi er sikre på at et aktivt udeliv giver en rigere barndom.
Vi ser det som et gode at børnene gennem vore faste aktiviteter kan opleve hinanden i forskellige situationer, og opnå fortrolighed med den enkelte aktivitet og selvstændighed i forhold til at kunne (bemestre) en konkret færdighed. Aktiviteterne skal pirre lysten til bevægelse i en grad så den enkelte får lyst til at udfordre sine egne færdigheder. Aktiviteterne skal som udgangspunkt være tilgængelige for alle. Glæden ved kropslig aktivitet skal være central. Vi praktiserer delvis valgfrihed i forhold til nogle aktiviteter og prøver at give ansvar i forhold til den enkelte eller børnegruppen aktuelle udvikling.
Livet i børnehaven skal lede frem mod, at børnene ved slutningen af børnehaven har tilegnet sig viden og færdigheder der sætter dem i stand til at: Beherske og bruge kroppen varieret og vise udholdenhed, kende lokalområdets muligheder og begrænsninger, tage hensyn til og vise respekt for naturen, benytte forskellige materialer, redskaber og teknikker, fordybe sig i individuel leg og i lege i store og mindre grupper, varetage dagligdagens personlige funktioner, herunder kunne forstå og følge en instruktion.
(Marts 2004)Revideret mht. normering 2011
Brobækhus børnehave
Vi ser livet i en børnehave som en mulighed for under kyndig deltagelse af erfarne voksne at skabe rammerne for en munter og fordomsfri hverdag hvor udelivet i alle dets mulige former er det der binder børnehaven Brobækhus sammen og gør den til det særlige sted hvor netop jeres børn har lejlighed til udfolde deres liv.
Vores sigtepunkter i det daglige vil derfor være glæde, spontanitet, god tid, opdyrkelse af nysgerrigheden, retten til forskellighed og selvfølgelig fest når det er tid for det.
Vi tilbyder ikke udvikling af konkrete færdigheder, men pirrer til børnenes nysgerrighed, så de aldrig bliver færdige med at udvikle sig.
Når vi derfor har valgt udelivet, ture, svømning, rulle og isskøjteløb som konkrete tiltag, er det fordi vi mener at netop disse aktiviteter rimer godt på de overordnede principper.
Børnehavens formelle rammer
Brobækhus børnehave er en 60 børns børnehave tilknyttet Gentofte børnevenner. Vi modtager 60 børn(3-6 år) visiteret af Gentofte kommune. Vi har 302 timer til rådighed som er fordelt således:
163 pædagogtimer, 102 medhjælper timer, 37 leder timer. Ud over det er der 22 timer til rengøring. + 4,1% vikar timer. Personaletimerne skal dække en daglig åbningstid fra 7.30-17,00 mandag til fredag og møder udover alm. Arbejdstid.
Gentofte kommune har valgt at børnehaven holder lukket mellem jul og nytår. Vi har valgt at opdele børnene på de 3 stuer efter alder. Vi tilstræber derfor at der er 20 3 årige på Mejsestuen, 20 4 årige på Svanestuen og 20 5 årige på Uglestuen ved skoleferiens slutning. Vi tilstræber at kønsfordelingen af børnene er 50/50.
Personaletimerne er fordelt med flest til Mejsestuen og færrest til Uglestuen. Det er vores mål at to personaler følger en børnegruppe gennem hele deres børnehavetid.
Praktik
Børnehaven modtager praktikanter, løntilskuds ansatte og folk i jobprøvning.
Børnehavens Rolle
Vi ser børnehaven som en mulighed for at indgå i et forpligtende fællesskab, hvor vi som pædagoger sørger for at betingelserne for et godt og udfordrende børneliv er tilstede. Ansvaret for "det gode børneliv" ser vi dog i høj grad som noget der tilstræbes i samarbejde med forældregruppen.
Børnehaven har sin berettigelse som institution med de helt særlige spilleregler og muligheder netop institutions livet kan byde på. Omsorgsarbejdet kan i denne forståelsesramme aldrig kompensere for den tætte kontakt et familieliv kan tilbyde.
Pædagogens Rolle
Pædagogisk arbejde er lønarbejde og derfor omsorgsarbejde på tid. Vores arbejde skal være sjovt ikke uden humor og helst også udfordrende og afvekslende. Vi hjælper børnene til sammen at finde løsninger på problemer. Vi hjælper dem med at forstå hinandens intentioner, hjælper om nødvendigt legen videre, for siden hen at trække os ud af situationerne igen.
Forældrenes rolle
Forældre er meget velkomne til at deltage i børnehavens hverdag. Vi ser denne deltagelse som en vigtig del af opbakningen om vores daglige aktiviteter og selvfølgelig som en uundværlig del af afholdelsen af nogle gode arrangementer/fester.
Vi forventer at I, i forbindelse med deltagelse i børnehavens dagligdag respekterer den måde vi har valgt at drive institutionen på.
Udeliv og Aktiviteter
Vi vægter udelivet højt fordi det kan give ro til fordybelse og er en mulighed for at lade børnenes egen rytme bestemme mere. Vi mener at de særlige gevinster der ligger i et rigt udeliv giver børnene mulighed for gennem fysisk aktivitet at styrke selvværd og gruppeføelse. Vi mener at når rytmen i huset er afstemt med årets gang i naturen kan der opbygges en naturlig forventning og tålmodighed. Ture i nærmiljøet giver en øget frihed i takt med børnenes fortrolighed med områdets natur. Vi håber med turene at børnene opbygger en forståelse for naturen og dens sammenhænge og at de via denne forståelse udvikler en respekt og glæde for såvel den store som den lille natur. Udelivet giver børnene mulighed for uforstyrret leg gennem længere tid og med færre konflikter end indelivet kan byde på. Vi er sikre på at et aktivt udeliv giver en rigere barndom.
Vi ser det som et gode at børnene gennem vore faste aktiviteter kan opleve hinanden i forskellige situationer, og opnå fortrolighed med den enkelte aktivitet og selvstændighed i forhold til at kunne (bemestre) en konkret færdighed. Aktiviteterne skal pirre lysten til bevægelse i en grad så den enkelte får lyst til at udfordre sine egne færdigheder. Aktiviteterne skal som udgangspunkt være tilgængelige for alle. Glæden ved kropslig aktivitet skal være central. Vi praktiserer delvis valgfrihed i forhold til nogle aktiviteter og prøver at give ansvar i forhold til den enkelte eller børnegruppen aktuelle udvikling.
Livet i børnehaven skal lede frem mod, at børnene ved slutningen af børnehaven har tilegnet sig viden og færdigheder der sætter dem i stand til at: Beherske og bruge kroppen varieret og vise udholdenhed, kende lokalområdets muligheder og begrænsninger, tage hensyn til og vise respekt for naturen, benytte forskellige materialer, redskaber og teknikker, fordybe sig i individuel leg og i lege i store og mindre grupper, varetage dagligdagens personlige funktioner, herunder kunne forstå og følge en instruktion.
(Marts 2004)Revideret mht. normering 2011
Brobækhus børnehave