Vi er imponeret over børnenes færdes i vandet - de hopper, rutcher og bevæger sig rundt i vandet meget naturligt. Ingen er “bange”, hænger på arm eller føler utryghed. Det er super fedt!
Nogle børn er dog lidt kede af våde håndklæder.......det er alle dem uden stor strop i håndklædet (midt på den lange led), for så kan håndklædet ikke blive hængt op og må istedet ligge på det våde gulv. Heldigvis kan I hurtigt ordne dette, så snart er alle glade 😊. I denne periode har vi fokus på læreplanstemaet Natur, udeliv og science. I de kommende uger laver vi derfor en masse ting med æbler der netop er modne her i efteråret. I mandags var hele huset igang med at vaske, skære, skrælle, tørre og moste æblerne. Mejserne fik allesammen skrællet et æble, og efterfølgende smagte de en lille tår friskpresset æblemost, her fik de brugt deres lugte- og smagssans. Æbleskiverne blev lagt i en dehydrater og i dag har de smagt de tørrede æbler. De var meget stolte af at havde været med til at lave æblerne. Børnene var meget interesseret i hvordan skrællemaskinen fungerede og de kunne have skrællet mange flere æbler end vi havde mulighed for. I dag snakkede vi om hvordan dehydrateren havde trukket alt vandet ud af æblerne. Husk vi de næste 3 mandag laver aktiviteter med æbler. Vi vil derfor gerne have friske æbler fra jeres haver om mandagen.
”De Vildsomme veje” er i Brobæk Mose væk fra de officielle stier - det er der hvor man skal gå på myrerække grundet tæt bevoksning, klatre over/under væltede træer og også passe på at blive i sporet for ellers kan man ende i noget sumpet vand. Læg mærke til en Mejse og en Ugle med hinanden i hånden - det er det der sker når man synes det er lidt svært og ens Ugleven er lige bagved. Vi mødte et meget stort og lysegrønt mos-areal. Det var ligesom at gå på en trampolin.
Et andet sted var jorden blød, så blød at en af se voksne sank ned i jorden men det skete ikke for børnene. En af Uglerne kunne heldigvis fortælle at “det er fordi du er tungere end os”. Der er en masse læring på sådanne ture og skønt når det er børn som lærer andre børn, blot fordi den voksne undredes og stiller et åbent spørgsmål. Istedet for svømning har vi sunget og hoppet på boldbanen.
Vi sang “Jens Petersens Ko”, “Jeg er en lille xx ballon”, “Tommelfinger, tommel....”, “En indi, to inde, tre indianer”, “Skuffe-sangen” og så hoppede vi både på to og på et ben, lå på maven og forsøgte at løfte både arme og ben. Bagefter var det frokost-tid og efter frokost nød vi igen at være alene hjemme. Det er skønt at have legepladsen for sig selv. Kære Forældre
Vi skal frem over arbejde med Den styrkede pædagogiske læreplan og det får blandt andet betydning får hvordan vi fremover skriver blog. Vi skal arbejde ud fra 6 temaer: Natur, udeliv og science; Kultur, æstetik og fællesskab; Alsidig personlig udvikling; Social udvikling; Kommunikation og sprog; Krop, sanser og bevægelse Til daglig vil vi lægge billeder op på bloggen under så megen tekst og en gang om ugen dykker vi ned i en aktivitet, som vi så beskriver ud fra et på forhånd valgt tema. I vil være orienteret om hvilket tema vi har fokus på Det første tema bliver Natur, udeliv og science |
Mejse BlogHer kan Ifølge med i hvad Jeres barn har oplevet Kategorier
Alle
Archives
Januar 2021
|