Svømmehal
Vi vægter børnenes fortrolighed med vand højt. Det betyder bl.a. at alle (renlige*)børn på Mejsestuen, Svanestuen og Uglestuen går i svømmehallen en gang om ugen. Det er samme ugedag hver uge, men forskellige dage de tre stuer imellem. Vi benytter Kildeskovshallen, hvortil vi kommer med bus.
Det er vores hensigt at vise børnene glæden ved leg i vand, og lærer at "tåle" vandsprøjt i hovedet og være fortrolig med elementet, herunder kende sin egen begrænsning. Børnene udfordres gennem svømmeforløbet (de tre år i børnehaven) til at prøve nyt.
Vi understøtter børnenes nysgerrighed på vand som element. Vi undersøger fx. hvad der kan flyde eller synke, vandmodstand, bølger, vands bæreevne.
Turen i svømmehallen handler om andet og mere end det som foregår i vandet. Det er her, børnene bliver selvhjulpne mht. af- og påklædning. Kollektive beskeder indøves under rutinerne i svømmehallen.
I omklædningsrummet giver vi os tid til at børnene selv tager tøj af og på, hvilket ofte afstedkommer, at børnene ikke får alt tøjet på i den rigtige rækkefølge - det nænner vi dog ikke at kommentere.
På svømmedagen bør du tænke over, hvilket tøj dit barn får på, da skjorter, strømpebukser o.lign. gør det unødigt svært for dit barn. Du kan f.eks. også hjælpe dit barn ved, at give det et håndklæde med børnemotiv med. Det sikrer at dit barn kan kende sit håndklæde i bunken blandt de 20 andre og hvis der er navn på kan pædagogerne også finde det. Er det det samme håndklæde hver uge bliver det endnu nemmere.
*Når der starter nye mejser kan vi være nødt til at lave en lille hjemmegruppe, fordi vi ikke kan have blebørn med i svømmehallen.
Vi vægter børnenes fortrolighed med vand højt. Det betyder bl.a. at alle (renlige*)børn på Mejsestuen, Svanestuen og Uglestuen går i svømmehallen en gang om ugen. Det er samme ugedag hver uge, men forskellige dage de tre stuer imellem. Vi benytter Kildeskovshallen, hvortil vi kommer med bus.
Det er vores hensigt at vise børnene glæden ved leg i vand, og lærer at "tåle" vandsprøjt i hovedet og være fortrolig med elementet, herunder kende sin egen begrænsning. Børnene udfordres gennem svømmeforløbet (de tre år i børnehaven) til at prøve nyt.
Vi understøtter børnenes nysgerrighed på vand som element. Vi undersøger fx. hvad der kan flyde eller synke, vandmodstand, bølger, vands bæreevne.
Turen i svømmehallen handler om andet og mere end det som foregår i vandet. Det er her, børnene bliver selvhjulpne mht. af- og påklædning. Kollektive beskeder indøves under rutinerne i svømmehallen.
I omklædningsrummet giver vi os tid til at børnene selv tager tøj af og på, hvilket ofte afstedkommer, at børnene ikke får alt tøjet på i den rigtige rækkefølge - det nænner vi dog ikke at kommentere.
På svømmedagen bør du tænke over, hvilket tøj dit barn får på, da skjorter, strømpebukser o.lign. gør det unødigt svært for dit barn. Du kan f.eks. også hjælpe dit barn ved, at give det et håndklæde med børnemotiv med. Det sikrer at dit barn kan kende sit håndklæde i bunken blandt de 20 andre og hvis der er navn på kan pædagogerne også finde det. Er det det samme håndklæde hver uge bliver det endnu nemmere.
*Når der starter nye mejser kan vi være nødt til at lave en lille hjemmegruppe, fordi vi ikke kan have blebørn med i svømmehallen.