Svanerne får virkelig udfordret deres balance og bl.a. øvet sig i at orientere sig hensigtsmæssigt ift. at placere benene så man ikke får våde fødder, falder over noget eller f.eks får grene i ansigtet på disse ture.
I denne uge har vi byttet vores turdag til mandag. På dagens tur fik børnene på mose/vildsomme veje turen lov til at vælge flere gange, hvilken vej de ville gå eller løbe.
Svanerne får virkelig udfordret deres balance og bl.a. øvet sig i at orientere sig hensigtsmæssigt ift. at placere benene så man ikke får våde fødder, falder over noget eller f.eks får grene i ansigtet på disse ture.
0 Comments
Læs opslaget på køleskabet i svanernes ude -gaderobe, hvis teksten er for utydelig på billedet. God weekend
Vi tilbyder svanerne mange forskellige sproglige læringsmuligheder og aktiviteter, der understøtter deres tilegnelsen af sprogforståelse, ordforråd, udtale og sætningsdannelse, når vi er hjemme i børnehaven.
Vi giver desuden børnene muligheder for at læse i bøger, bruge skriveredskaber og papir, så de bliver introduceret til bøgers univers og gøre dem nysgerrige på skriftsproget. Svanerne får mulighed for at kigge i bøger, stille spørgsmål om bogstaver, få læst højt og snakke med os om det, som bøgerne rummer. Vi er begyndt at læse Peter Pedal historier til frokost. I dag har vi hørt hvordan Peter Pedal fik sit navn af avisdrengen.
I dag har svanerne været på skattejagt - geocaching tur. Seks af svanerne viste på skift vej på gps, så vi kunne finde fire skatte på turen.
Som I kan læse under profil af et svanebarn, er der jo forskellige færdigheder og kompetencer, som vi forventer børnene opnår i løbet af året udefra de seks læreplanstemaerne i "Den styrkede pædagogiske læreplan". Under læreplanstemaet: “sprog og kommunikation” forventer vi at børnene lærer at forstå enkle kollektive beskeder (f.eks. ”kom alle svaner; alle skal tage tøj på.")
Derfor havde vi på moseturen særligt fokus på at børnene øvede sig i at lytte til kollektive beskeder. Så allerede da der blev kaldt alle svaner fik de flere beskeder/ting de skulle forholde sig til og sørge for. Tisse, vaske hænder, sætte sig ud på den røde plastik cirkel sammen med Katarina og vente på alle svaner var klar til at løbe ned til lågen, stille sig i myrerække, være med til at tælle hvor mange børn de var og række hånden op, hvis de kunne huske hvilke børn der ikke var i børnehave i mandags. Inden de fik besked på, at vi skulle ned til marken, hvor kvæget har gået, talte vi om, hvilke regler der, når vi går i mosen. Svanerne rakte hånden op, når de vidste, at de skal stoppe ved en bro, rundt om et sving, en bænk eller ved steder hvor der er flere veje. Svanerne fik hver især selv lov at vælge, om de ville gå den ene vej eller den anden vej ned til den lille sø, da vi voksne splittede op og gik i hver sin retning med de to grupper. senere fik svanerne også inde på marken igen lov til at vælge, om de ville gå eller løbe hen til henholdsvis den ene eller den anden låge ud til stien, som vi skulle gå hjem ad. Svanerne elsker at gå ture i mosen og udforske den. Når I går turer med jeres barn i mosen, så prøv at lade dem fortælle jer de forskellige regler for, hvornår de skal stoppe, når vi er på tur med svanestuen. Måden vi voksne henvender os til børnene, taler med dem, giver dem beskeder og sætter ord på det, der sker i forbindelse med rutiner og aktiviteter har stor betydning for børnenes kommunikative og sproglige udvikling.
Helt fra før vi skal afsted i svømmehallen er der en masse faste rutiner og beskeder børnene skal forholde sig til og huske. De skal bl.a. stå i myrerække når de skal have mad fra køleskabet, skal på toilettet, ind og se “hr. Skæg med bogstaver” når vi skal ud til bussen, når vi går op til trappen ved svømmehallen, huske de gerne må løbe hen til svømmehalsdøren, stå på myrerække når der købes billetter, når de skal op af trappen til omklædningsrummet, huske rækkefølge for hvor tøjet skal lægges hen og den faste rækkefølge for, hvornår man gør hvad, når man skal gøre sig klar inden man igen skal stå på myrerække til at gå ned i svømmehallen m.m. Svanerne er blevet utrolig gode til at huske rutinerne ifm svømmeturen og lytte efter beskeder de kender. Prøv selv at hør jeres barn om hvilke rutinerne og beskeder de kan huske, fra når de er på tur i svømmehallen. På et tidspunkt nede i vandet i dag gav vi alle svanerne et tal mellem 1 og 3 som de skulle huske, og vi delte dem efterfølgende op i tre grupper. Vi voksne kunne godt mærke at det var en ny besked, som de skulle forholde sig til og de fleste glemte hvilken en af de tre grupper, som de hørte til. Nu ved vi, at det er vigtigt, at vi fremadrettet har fokus på, hvordan vi henvender os til Svanerne, når de skal have besked på opgaver på nye måder. Hav en dejlig weekend |
Svane BlogHer kan Ifølge med i hvad Jeres barn har oplevet Kategorier
All
Archives
January 2021
|