Lege og aktiviteter på kanten af det farlige kaldes også for risikofyldte eller risikoorienterede: Situationer med risiko for sammenstød, fald og knubs gør børn fysisk og psykisk stærkere, da bl.a. balance, muskelstyrke, gåpåmod, ens egne samt andres grænser styrkes og udvikles. I dag lavede vi en pædagogisk aktivitet på boldbanen: ballon leg. Formålet var at udfordre og give svanerne sus i maven, ved at prøve noget af, som var lidt farligt, og de så forhåbentlig fandt ud af, at de godt kunne. Børnene blev udfordret på forskellige måder, da der både var en chance for, at komme til skade når de i høj fart løb rundt for at finde deres ballon med navn på. Samtidig var der også usikkerhed for om ballonerne sprang, når de fandt deres ballon med navn på og i sidste del af aktiviteten, hvor de skulle springe ballonen med foden. Flere af børnene landede på numsen af flere omgange, da ballonen skulle springes og samtidig sagde nogle af ballonerne et højt bang. Til sidste klappede alle svanerne af deres fælles præstation med få samlet alt konfettien sammen på tid. Vi var overraskede over at ingen stødte sammen, blev forskrækkede eller kede af de høje lyde, da flere normalt støder sammen i løbelege eller reagere på larm. Der er desuden blevet lavet kastaniedyr i dag, der kan ses en video på brobækhus youtube kanal
Grøflen-bogen læses på engelsk og på dansk. Hver enkelt side blev først læst på engelsk og så efterfølgende blev teksten på samme side gentaget på dansk. Efter svanerne havde skøjtet sidste onsdag, så de grøflen på Ipad. Vi fandt filmen på dr’s app og det gav god mening at se netop Geøflen, da vi dagen før havde læst den højt på henholdsvis engelsk og dansk.
Vi har været til en hyggelig udendørs fødselsdag i dag, hvor der bl.a. var skattejagt, forskellige aktiviteter, lækker frokost og kage. Flere af svanerne virkede trætte i dag, måske det skyldes skiftet til vintertid?
I dag har fokus i skøjtehallen været at udfordre børnenes balance. For at stå på skøjter er det vigtigt at kunne finde ens tyngdepunkt/balancepunkt, uden dette bliver svært at holde sig på benene. Vi laver mange forskellige aktiviteter i skøjtehallen, der er bygget op, så de hjælper børnene med at udfordre deres balancepunkt. De børn der udvikler sig mest er dem der tør at overskride deres grænser og tør falde. Da børnene har fundet ud af at det ikke gør så ondt at falde i skøjtehallen, da man jo er godt beskyttet, tør de derfor også mere at udfordre sig selv og overskride deres egne grænser. Det svanerne lærer ift. balance på isen, kan de overføre til andre situationer udenfor skøjtehallen.
I dag har vi prøvet at hoppe på isen! Vi starter med først at bukke os så langt ned vi kan og så rejser vi os, og ser hvor langt vi kan nå op. Efter nogle forsøg på det så laver vi et lille hop i det vi rejser os op igen. Det er nemlig rigtigt svært at blive stående på benene når man lander, hvis man ikke bukker sig i knæene og finder ens balancepunkt, når man lander igen. Idet vi bukker os ned kan vi også mærke på vores krop hvor vi står bedst fast, kommer man for langt ned, så falder man, har man for strakte ben så falder man. Da de alle hurtigt at blevet så gode til det byggede vi ekstra på. Nu skulle de samarbejde to og to. Den ene skulle stå helt stille og koncentrere sig om at holde balancen mens den anden skubbede. Denne øvelse er særligt god til at lære at bibeholde balancen. Samtidig med at den anden øver sig i at løbe. Normalt er dette en øvelse vi venter med, da det virkelig udfordre børnenes samarbejdsevner. Men da stuens børn simpelthen er så gode til at sikre sig at de andre er klar og hjælper hindanden mente vi at de var klar til denne udfordring. Og hvor var de bare seje! Og flere af dem fik øvet sig ekstra meget. Uglerne blev helt jaloux. Vi har brug for din hjælp
Vi har i dag rykket børnenes tøj ind i garderoberne. Men I er stadigvæk ikke velkomne inden for. Gentofte kommune ser helst at I afleverer børn og grej ude ved lågen. Den løsning er vi ikke begejstrede for, så vi vil bede jer om at støtte om nedenstående. På den måde kan vi stadigvæk være corona-påpasselige og bruge vores personaleressourcer på svømmehal osv. Om morgenen afleverer du dit barn på legepladsen, barnet har tisset af hjemmefra og er iklædt passende tøj. Madpakker afleveres ude, hvor de plejer. Voksne går ikke ind. Hvis I undtagelsesvis har brug for at aflevere tøj om morgenen, må I sende barnet ind med det. Om eftermiddagen, når I henter, kommer I mere spredt og kan derfor gå ind og hente tøj hvis det er nødvendigt. Husk at I skal have tøj til næste morgen. I skal benytte stuens dør mod legepladsen og I skal gøre det kvikt. Svanestuen vil beholde kasserne ude og vi vil putte vådt og snavset tøj her i, så I ikke behøver at gå ind efter det. Rygsækken bor stadigvæk i ude kassen. Husk at vi skøjter i morgen Delt i fire hold har børnene bagt to slags boller.
Vi har talt om: Kort om hvem vi bager for (sorg) Hvad gær gør Om hver eneste ting vi har brugt Dele med to – matematik når der skal være boller til alle. Der har været flere børn i gang med samme dej samtidig. Vi hjælpes ad og Jesper gør rent. Alle børn får en pose med hjem med bagværk fra alle stuer. MobilPay gerne et valgfrit beløb til "Bag for en sag" OBS: i morgen står den på bål mad, græskarsuppe med snobrød. Måske er madpakken overflødig. |
Svane BlogHer kan Ifølge med i hvad Jeres barn har oplevet Kategorier
Alle
Archives
Januar 2021
|