Forsøg: Hvor langt kan du glide, hvad glider bedst?
I dag var svanernes første gang på is, så de har udforsket hvordan det er at løbe på skøjter mens uglerne i dag har snakket om friktion og hvordan det er med til at påvirke hvor langt ting kan glide. Vi har kort mærket hvordan overflader er forskellige. Og hvordan is er en glat overflade. Derefter har vi snakket om hvordan ting glider mindre hvis der er stor overflade mod hinanden, og hvis overfladen er rug så glider man ikke så godt. For at lege med det har vi prøvet selv at glide, på hhv. skøjter, knæene samt maven.
Børnene har erfaret at man kan glide meget længere på skøjterne end man kan på maven. Flere har desuden erfaret at jo mere fart man starter med jo længere glider man.
Foruden vi selv har testet hvor langt vi kan glide har vi forsøgt hvordan forskellige objekter glider forskelligt. Vi har arbejdet med en stor terning med lidt vægt og rug overflade samt små lette ringe med mindre overflade.
Børnene har forsøgt at glide de to ting hen af isen for at se hvor godt de gled. Og de har prøvet at eksperimentere med hvor meget kraft man skal bruge for at få dem til at glide en bestemt distance.
Hjemme kan man lave forskellige glide forsøg hvor man tager forskellige overflader og skal glide ting hen af. Kan vælge om man vil sammenligne forskellige ting på en overflade eller samme ting på forskellige overflader.