Aktiviteter: Begge lær at flade og rejse sig op, find balancen. Svaner: Hvordan kommer man frem?: Ugler: At står på et ben, bremse.
I dag har alle børnene været igennem et forløb hver. Forløbene var delt op efter stuerne.
Svanerne har startet med en introduktion omkring det at være på isen og fået nogle aktiviteter der kan hjælpe med at komme i gang med at stå på skøjter. Vi har i dag startet med at snakke om hvordan vi altid har beskyttelse på knæ og albuer samt hoved når vi er ude og skøjte. Det har vi for at vi kan falde uden det gør ondt og hvordan alle falder på isen, det er helt okay det er sådan vi lærer. Derefter har vi testet hvordan det ikke gør ondt at falde på knæene. Når vi så har ligget på isen har vi lært hvordan man selv kan rejse sig op. Efter vi har set på hvordan man skal stå for bedst at holde balancen. Til sidst kiggede vi på hvordan man løber på skøjterne.
Uglerne har i dag arbejdet videre med friktion og hvordan vi kan bruge det når vi skal skøjte. Vi har set på hvordan vi skøjter på et ben samt hvordan vi kan bremse. Vi startede med lige at teste om de nu alle have husket alt udstyret og testet om de kan falde og rejse sig op i gen, vi har også været inden over aktiviteten at finde balancen. Derefter kiggede vi på om de kunne huske hvordan man glider på skøjterne. Da de kunne glide forsøgte vi at løfte det ene ben. Vi har snakket om at det er nemmere at stå på et ben med fart end det er at stå stille, ligesom med en cykel. Til sidst så vi på hvordan vi kan udnytte friktion til at bremse ved at vende siden af skøjten til. Vi startede med at skabe is hvor efter de forsøgte mens de skøjtede at vende den ene skøjte til siden. En form for ”plov” som også kendes fra skiløb.
Aktiviteter:
At falde: Start med at tjek knæ og albuebeskytter er på, derefter kan man lade sig falde ned på knæ, Tjek om det gjorde ondt? Nej? Super! Så virker de og man behøver ikke være bange for at falde. HUSK der er ikke numse beskytter på, så man vil gerne falde forover på knæ men ikke bagover.
At rejse sig: Start med at sidde på to knæ. Det ene ben sættes nu op så klingen/sålen er i isen/jorden. Bruger nu de oprejste ben til at få resten af kroppen op. I starten kan man bruge sine hænger som støtte ved at placere dem på sine knæ og støtte til at komme op.
Find balance: Dette er en to delt aktivitet, ene er at bukke sig ned og røre jorden samt strække sig så langt man er op i luften. Anden del er at sprede benene så meget de kan uden at falde samt samle dem så meget de kan uden at falde. Det er nemlig sådan at hvis man er for langt i knæ eller for strakte ben er det svært at holde balance, samme gælder hvis man spreder benene for meget eller samler dem for lidt. Dette gøres for at give et indblik i hvor man bedst har balancen. De seje har derefter forsøgt at lave et lille hop. For at kunne hoppe er det nemlig nødvendigt de finder et godt tyngdepunkt og de udfordres til at finde det når de lander ude af balance. Dette hjælper når de senere løber på isen og er ved at falde og har mistet deres tyngdepunkt, deres krop har nu erfaret hvor de finder deres tyngdepunkt igen hurtigt.
Stå på et ben: Før man kan står på et ben skal man kunne finde balancen og glide. Når man kan disse ting kan man udvide det at glide til at man løfter det ene ben mens man glider. Vi lærer at stå på et ben så der læres at finde balancen med et ben på jorden. Dette bruges blandt andet til når vi skal lærer at bremse men også senere når der er mere fart på og der kun er en skøjte på isen adgangen.
Bremse: Før man kan bremse skal man kunne finde balancen og glide. Første skridt for at bremse er at stå og holde banden/vægen med en hånd. Nu skal man stå på det ene ben og bruge det andet til at skubbe skøjten sidelæns langs isen og lav sne. Hvor meget sne kan i lave?
Næste skridt er at løbe på skøjterne, finde balancen og glide. Når vi glider forsøger vi at dreje den ene fod til siden samtidig med vi sætter den frem. Herefter bremser man.
Billeder kommer senere