Aktiviteter: Varme isolering, Kigge med lup/forstørrelses glas, hvordan ser vores hår ud i mikroskop
Mandag har mejserne været inde og snakke lidt om hvad uld er og hvor uld kommer fra. Vi har brugt forskellige sanser til at identificere uld, vi har mærket på det samt lugtet til det. Derudover har vi prøvet at se på uld med forskellige forstørrelser. Vi har også snakket noget om ulds isolerings egenskaber og hvordan vi bruger uld i vores tøj til at holde os varme.
Vi har startet med at snakke om hvordan uld kommer fra får og at fårene bruger ulden til at holde sig varme. Vi har set på hvordan mennesker ikke har så meget hår, nogle mente dog deres fædre havde meget hår, vi har derfor brug for tøj til at holde varmen hvor dyrene bruger deres pels. Så når det er vinter så taget vi ekstra meget tøj på for at holde os varme. Vi har mærkeret på hvor kold is er og hvordan det ikke var koldt at rører ved isen hvis der lå uld mellem isen og vores hænder.
Vi har efterfølgende forsøgt at se på ulden gennem forskellige lup. Første lup var en børnene selv skulle ulden der var placeret deri forvejen. Vi har til sidst set uld forstørret op så meget at man kunne se de enkelte hår. Vi har afsluttet med at se på hvordan børnenes hår ser ud helt tæt på og sammenlignet med fåernes uld. Vi har derfor ”lånt” et hår fra børnene som vi så har set på under forstørrelse. Vi har her set hvordan der er forskel på både farve men også tykkelsen på børnenes hår.
Hjemme kan man forsøge at se hvordan forskellige materialer isolere. Kan forslå at teste forskellige stykker af børnenes tøj og se om noget at bedre til at holde kulden væk end andet?