Aktivitet: Hvad kan brænde?
I dag har vi snakket videre omkring ild. Vi har genopfrisket at ild har brug for tre ting til at leve nemlig ilt, brændstof/noget brændbart og varme(tænding). Vi har genopfrisket at vi har set på ilt som er i luften omkring os. I dag har vi set på hvad der kan brænde og hvor hurtigt forskellige ting brænder.
Vi har startet med at indsamle tre blade hver, et frisk grønt, et gult og et tørt brunt. Derefter har vi lagt bladene over bålet og sammenlignet hvilket blade der brænder først. Vi har set på hvordan både gule og grønne begynder at ryge meget og stille og roligt skifter farve og bliver brune. Vi har observeret at det er først når de er færdige med at ryge og blevet brune at de rigtigt brænder. Svanerne og uglerne har derudover også set på hvordan vådt avispapir brænder. Først tørre det og ryger meget, derefter trækker det sig sammen for til sidst at brænde helt op.
Derefter har vi sammenlignet forskellige ting for at se hvad brænder hurtigt og om der er forskel på hvordan det brænder. Vi har lagt toilet papir, serviet, halm, savsmuld samt uld på samme rist og brændt det samtidigt og observeret forskellen. Vi har derefter lugtet til det brændte/smeltede uld og snakket om uld er lavet af hår og vores hår ville også lugte sådan hvis det brændte.
Til sidst har vi set på hvordan fedt kan brænde i lang tid og hvordan stearinlys også kan brænde lang tid da det også er lavet af fedt. Med svanerne og uglerne har vi snakket om hvordan man i gamle dage lavede lamper der brugte olie, som er en form for fedt.
Hjemme kan man arbejde videre med forsøget og se på forskellige ting i finde i hjemmet og se hvordan det kan brænde? Kan i finde ting der ikke kan brænde? Eller måske noget der tager rigtigt lang tid om at brænde.