ALFABETHUSET
Beskrivelse af området:
Indvendigt er Alfabethuset beklædt med Halfdan Rasmussens ABC, bogstaver og malerier fra eventyr. I Alfabethuset har børnene deres egne tegnemapper. Der står bøger og blyanter de selv kan benytte. Der er Tv som kan vise live billeder fra redekassen der hænger ude på alfabethuset. Metaltavle med magnet bogstaver og tal.
Hvornår er området tilgængeligt:
Området er altid tilgængeligt
Når børnene leger selv:
Børnene har mulighed for at lege med bogstaver, sætter dem op efter forskellige præmisser; farver, form og størrelse. De kan skrive deres eget navn og andre ord. De hjælper hinanden og er opmærksomme på hvad andre skriver og bruger af bogstaver. De benævner bogstaverne. De kigger i bøgerne og snakker om historien. De genlæser Halfdans ABC. Tegnemapperne er børnenes mulighed for at tegne. De taler om hvad de tegner og digter historier, har opmærksomhed på hinanden. Der anvendes ord, som knytter sig til aktiviteten.
Når de voksne sætter aktiviteter i gang:
Vi kan støtte børnenes brug af bogstaver, læse hvad de skriver, læse fjolleord og guide på rette vej. Gøre børnene opmærksomme på bogstavernes lyd. Hjælpe dem med at stave ord de gerne vil. Vi læser bøgerne og lytter til deres læsning. Vi hjælper med Halfdans digte, høre dem fortælle om deres tegninger og stiller spørgsmål til dem. Lade børnene finde det bogstav de starter med og læse det tilhørende digt. Placer bogstaver på legepladsen de skal finde et og tage billede med Ipad, komme tilbage og finde digtet der passer til. Tal om malerierne på væggene og fortæl historien sammen med børnene, eller opfind en historie.
Hvilke Læreplanstemaer benyttes:
Alle læreplanstemaer kan benyttes her.
Special Pædagogik:
Børnene styrkes i deres kommunikation og sprog, det er en forudsætning for aktiviteterne i Alfabethuset. Vi kan støtte deres kommunikative færdigheder, omsætte tanker til tale, styrke sproglig bevidsthed, kendskab til tekst, bogstaver og rim.